Tramvaiul din Chișinău. O filă din istoria transportului public prin prisma documentelor din arhivă

978
avizeavize

Sfârșitul secolului al XVIII  și secolul al XIX-lea este perioada când întreaga lume occidentală este cuprinsă de o tendință ce părea că nu mai putea fi oprită, cea a modernizării. Acest lucru avea loc pe toate domeniile – economic, social, cultural sau monden.

Chiar dacă Basarabia, a fost anexată Imperiului Rus, unul din exponenții cei mai conservativi ai perioadei, modernizarea nu putea să nu pătrundă și în acest teritoriu.

Astfel, în luna aprilie a anului 1888, Duma orășenească, emite hotărârea, conform căreia în capitala guberniei, ca mijloc de transport public urma să se introducă transportul de tramvai, cu tracțiune mecanică, cum era în acea perioadă.

Pentru aceasta a fost încheiat un contract cu întreprinzătorii particulari, conform căreia se convenea la un termen de exploatare de 42 de ani. Timp de un an atât pe strada centrală Alexandrovskaia (actualmente bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din or. Chișinău cât și pe unele străzi adiacente, au fost instalate șine pentru tramvai cu o lungime de șase verste (1 verstă = 1, 067 km).

1914. Felicitarea Directorului companiei de tramvai a lucrătorilor din cadrul organizației cu ocazia sărbătorii Anului Nou. ANA DGAN, F.627, inv. I, d.14, f.1.
1914. Felicitarea Directorului companiei de tramvai a lucrătorilor din cadrul organizației cu ocazia sărbătorii Anului Nou. ANA DGAN, F.627, inv. I, d.14, f.1.
Secvență cu porțiunea str. Alexandr (actualmente bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) între str. Gogol (actualmente str. Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni) și Aleksandr Pușkin. În imagine este surprins și mijlocul de transport public - tramvaiul tras de cai (în rusă - conca).
Secvență cu porțiunea str. Alexandr (actualmente bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) între str. Gogol (actualmente str. Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni) și Aleksandr Pușkin. În imagine este surprins și mijlocul de transport public – tramvaiul tras de cai (în rusă – conca).

În anul 1895 toată întreprinderea a trecut în proprietatea „Societății anonime a căilor ferate cu tracțiune animală din Chișinău”, care a fost fondată la Bruxelles.

Către 1897, organele de conducere ale capitalei aprobă proiectul de construcție a unei noi linii de tramvai care avea drept scop unirea centrului orașului cu Gara Feroviară. 

Tot în acest anul 1897, un alt oraș din Basarabia, Akkerman, solicita la rândul său, acceptul de a construi transportul de tramvai.

str. Alexandrovskaia, înc. sec. al XX-lea, ANA, DGAN, FP „Veaceslav Rejep, arhitect”, c.a. 8926

La începutul secolului XX, în 1910 este semnat un nou contract de concesiune a transportului de tramvai din or. Chișinău. Către acest an lungimea drumurilor de tramvai era de 12,5 km, iar numărul vagoanelor în lucru se cifra la 20 unități. Conform datelor statistice, în decurs de un an de serviciile transportului de acest gen au beneficiat 2 mln. de pasageri.

În imagine: tramvaiul tras de cai (conca), aspectul exterior al clădirii Camerei de Stat, str. Alexandrovscaia, or. Chişinău
În imagine: tramvaiul tras de cai (conca), aspectul exterior al clădirii Camerei de Stat, str. Alexandrovscaia, or. Chişinău, ANA, DGAN, FP „Veaceslav Rejep, arhitect”, c.a. 8936
Corespondența Departamentului gospodăresc al Ministerului Afacerilor Interne cu privire la tranziția tramvaiului din Chișinău de la tracțiunea animală la cea mecanică. ANA, DGAN, F. 9, inv. 1, d. 423, f. 3-3v.
Corespondența Departamentului gospodăresc al Ministerului Afacerilor Interne cu privire la tranziția tramvaiului din Chișinău de la tracțiunea animală la cea mecanică. ANA, DGAN, F. 9, inv. 1, d. 423, f. 3-3v.

Către anul 1913, a fost pus în circulație primul tramvai electric, iar lungimea totală a traseelor de tramvai era de 14 km. Numărul vagoanelor implicate în transportarea pasagerilor s-a ridicat la 30 unități.

În perioada interbelică transportul de tramvai, în continuare a aparținut Companiei belgiene pe acțiuni, ca ulterior, în anul 1940 aceasta să fie naționalizată.

Circulația tramvaiului electric pe str. Alexandru cel Bun, anul 1940. Sursa: ANA
Circulația tramvaiului electric pe str. Alexandru cel Bun, anul 1940. Sursa: ANA
Circulația tramvaiului pe străzile or. Chișinău, anul 1940
Circulația tramvaiului pe străzile or. Chișinău, anul 1940

 

1920. Date statistice privind exploatarea vagoanelor de tramvai din Chișinău. ANA DGAN, F.627, inv. II, d.52, f 3.
1920. Date statistice privind exploatarea vagoanelor de tramvai din Chișinău. ANA DGAN, F.627, inv. II, d.52, f 3.

După cea de-a doua conflagrație mondială, transportul de tramvai își reia activitatea în anul 1946. Lungimea căilor de tramvai ajungea la 17 km, iar numărul de utilizatori a acestui tip de transport s-a ridicat la 9 mln. pasageri. 

Un tramvai în timpul circulației pe strada Lenin (azi bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din or. Chișinău, iulie 1947. Autorul fotografiei L. Raskin. ANA, DGAN, fototeca, c. a. 339r.
Un tramvai în timpul circulației pe strada Lenin (azi bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din or. Chișinău, iulie 1947. Autorul fotografiei L. Raskin. ANA, DGAN, fototeca, c. a. 339r.
Un tramvai în timpul circulației pe strada Lenin (azi bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din or. Chișinău, iulie 1947. Autorul fotografiei L. Raskin. ANA, DGAN, fototeca, c. a. 440r.
Un tramvai în timpul circulației pe strada Lenin (azi bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din or. Chișinău, iulie 1947. Autorul fotografiei L. Raskin. ANA, DGAN, fototeca, c. a. 440r.
Tramvai în timpul circulației pe strada Lenin (azi bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din or. Chișinău, iulie 1947. Autorul fotografiei L. Raskin ANA, DGAN, fototeca, c. a. 440r.
Tramvai în timpul circulației pe strada Lenin (azi bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din or. Chișinău, iulie 1947. Autorul fotografiei L. Raskin ANA, DGAN, fototeca, c. a. 440r.

Tramvai nou pe o stradă din or. Chișinău, a. 1955, autorul fotografiei Mihail Șlamovici. ANA, DGAN, fototeca, c. a. 38780
Tramvai nou pe o stradă din or. Chișinău, a. 1955, autorul fotografiei Mihail Șlamovici. ANA, DGAN, Faototeca, c. a. 38780

Cu toate acestea prin Hotărârea din 11 mai 1961, Comitetul Executiv al Consiliului Municipiului Chișinău a lichidat gospodăria transportului de tramvai, ca argument servind necesitatea de lărgire a străzilor Chișinăului și creșterea ponderii de pasageri pentru transportarea lor cu troleibuzul. În contextul lichidării transportului de tramvai, Regia de transport a tramvaielor și troleibuzelor, se reorganizează în Regia de transport de troleibuze, în gestiunea sa fiind trecute toate fondurile financiare predestinate transportului de tramvai.

Vagoane încărcate cu tramvaie noi sosite în Gara feroviară din or. Chișinău, 21. 07.1957. Autorul fotografiei Prusacov. ANA, DGAN, fototeca, c. a. 17246
Vagoane încărcate cu tramvaie noi sosite în Gara feroviară din or. Chișinău, 21. 07.1957. Autorul fotografiei Prusacov. ANA, DGAN, fototeca, c. a. 17246
Electricianul P. Grigoriu în timpul montării căii ferate pentru circulația tramvaielor, or. Chișinău, 30.03 1955. Autorul fotografiei Bogarov ANA, DGAN, fototeca, c. a. 23471
Electricianul P. Grigoriu în timpul montării căii ferate pentru circulația tramvaielor, or. Chișinău, 30.03 1955. Autorul fotografiei Bogarov. ANA, DGAN, fototeca, c. a. 23471


Secvențe cu circulația, interiorul și exteriorul tramvaielor din anul 1955, or. Chișinău.

În imagini sunt prezentate noile tramvaie de tip ,,GOTHA ET35” care au fost aduse pentru parcul din Chișinău din Republica Democrată Germană, în anul 1955. Sursa: Agenția Națională a Arhivelor, Cinemateca. Filmul ,,Moldova Sovietică” nr. 23, realizat de Studioul Moldovenesc de Actualități Documentare, anul 1955.

În prezent, pe străzile or. Chișinău nu mai circulă nici o unitate de tramvai.